InstructorHans Terpstra
TypeOnsite Course
Prijs€ op aanvraag
Inschrijven

Omgaan met stress

Deze training bestaat in grote lijnen uit een introductie over stress en het leren omgaan met stress, het oefenen in anders denken en de vaste waarden in deze processen.

Ervaart u steeds vaker stress op uw werk en thuis? Hebt u soms moeite het overzicht te houden? Hebt u het gevoel dat het nu tijd is om hier iets aan te doen voordat het te laat is? Dan is deze training van idee!anders echt iets voor u.

In deze driedaagse training leert u om op effectieve wijze met uw druk om te gaan en zodoende uw stress tot een minimaal niveau te reduceren. U ervaart energie, plezier en vertrouwen in uw werkzaamheden. U zult ontspannen werken en leven.

Inhoud training:

Wat is stress eigenlijk?

  • Gezond of ongezond?
  • Gezonde stress (eustress) versus ongezonde stress (distress)
  • Onbalans tussen draagkracht en draaglast
  • De factor tijd: langdurige overschrijding van de draaglast

Het biologisch aanpassingsmechanisme en de drie fasen van het biologisch aanpassingsmechanisme:

  • Alarmfase
  • Weerstandsfase
  • Herstel- of uitputtingsfase

Bronnen en oorzaken van stress:

  • Persoonlijke stressfactoren en identificatie
  • Tijdig signaleren van stressfactoren
  • Uw valkuilen en belemmerende overtuigingen
  • Uw invloed op uw omgeving

De 4 G’s:

  • Gebeurtenis (Situatie)
  • Gedachten
  • Gevoel (boos, blij, bedroefd, bang)
  • Gedrag

Gevoelens en gedrag zijn niet het resultaat van de gebeurtenis, maar van gedachten over de gebeurtenis.

Bewustwording en mogelijke (voorzorg)maatregelen:

  • Signaleren
  • Kritische vragen stellen: uitdagen
  • Oefeningen in het uitdagen
  • Mediteren en letten op ademhaling
  • Persoonlijk actieplan voor de aanpak van stress

Werkwijze:

Voorafgaand aan de training vindt er een (schriftelijke) persoonlijke intake plaats. Op basis hiervan wordt uw persoonlijk actieplan opgesteld.

In deze praktijkgerichte training worden korte theoretische inleidingen afgewisseld met praktische oefeningen. Uw eigen ervaringen staan hierbij centraal. U wordt zich bewust van uw kwaliteiten en verbeterpunten door confrontaties met uw gedrag en gerichte feedback.

Resultaat:

  • U bent in staat om ontspannen en met plezier te werken
  • U leert op effectieve wijze met werkdruk en stress om te gaan
  • U bent zich bewust van de belangrijkste stressfactoren in uw werk of thuis
  • U krijgt inzicht in methodieken om stressvolle situaties tijdig te herkennen
  • U kunt op natuurlijke wijze omgaan met onverwachte situaties.

Voor wie?

  • Iedereen die op effectieve wijze wil leren omgaan met werkdruk en stress en ontspannen wil werken en leven.

Toelating en inschrijving

  • Voor deelname is geen specifieke voorkennis of opleiding vereist.
  • Individuele inschrijving en inschrijving als groep mogelijk.

Duur:

  • De cursus/training bestaat uit 2 dagdelen van 3 uur met telkens minimaal een week (praktijk) ertussen.

Aantal deelnemers (groepsgrootte):

  • Minimaal 6 en maximaal 12 personen.

Kosten:

  • De vermelde prijs is de cursusprijs per deelnemer excl. B.T.W.. Prijzen voor groepen zijn op aanvraag.

Optie:

Er bestaat de mogelijkheid om je ook na de cursus te laten begeleiden door idee!anders of specialisten/professionals uit het netwerk. Informeer naar de mogelijkheden.

idee!anders: anders denken als basis voor een beter leven!