InstructorHans Terpstra
TypeOnsite Course
Prijs€ op aanvraag
Inschrijven

Creëer, innoveer en haal het beste uit mensen!

Bij deze training ligt de nadruk op de begeleiding van creatieve en innovatieve processen en het inspireren en motiveren van de deelnemers aan deze processen. De trainee leert de aangeboden creatieve methodieken te vertalen naar de praktijk van alledag en de mensen aan te sturen en te ondersteunen bij hun creatieve zoektocht. idee!anders leert vastgelopen creatieve en innovatieve processen weer op gang te krijgen en biedt nieuwe mogelijkheden om een vraagstuk te benaderen.

In deze intensieve opleiding leer je het vak Creatief en Innovatief Denken en heel veel tools die je daarbij kunt gebruiken. Je leert hoe je andere mensen hierin kan begeleiden en faciliteren.

Inhoud Traineropleiding Creatief en Innovatief Denken:

  • Basis creatief denken In dit blok worden de algemene beginselen van Creatief Denken uitgelegd en geoefend. (zie ook Basistraining Creatief Denken)
  • Vaste patronen doorbreken We gaan “out of the box denken” en leren we een aantal breed toepasbare tools. De nadruk ligt op tools die het normale denken en de gebruikelijke denkpatronen doorbreken. De deelnemers zetten de eerste stappen in het overbrengen van de informatie en het leren begeleiden van sessies Creatief en Innovatief Denken.
  • Doorbraak denken Hier leer je hoe je een doorbraak in het denken kunt forceren. Het zijn tools die je in verschillende gedachten-experimenten bewust maken en dwingen om nieuwe wegen in je denken te bewandelen.
  • Innovatief Denken In het onderdeel Innovatief Denken maken we een begin met het bedenken van allerlei innovaties. Dit denken is uitermate geschikt om op allerlei verschillende manieren vanuit bestaande producten en diensten nieuwe innovatieve producten te bedenken. Je maakt onder andere kennis met  technische innovatie met TRIZ, waarbij je met behulp van de juiste vraagstelling (vereenvoudiging probleemstelling) een specifieke situatie omvormt tot een generieke situatie met generieke mogelijkheden weer terugbrengt naar specifieke oplossingen.
  • Denken in beelden  Je uit kunnen drukken in beelden wordt steeds belangrijker. Steeds vaker moet een idee in een beeld of in een serie beelden gepresenteerd worden in plaats van in een lijvig rapport. Deze realiteit eist van iedereen om zijn/haar ideeën in korte tijd om te kunnen zetten in aansprekende beelden. Vaak heeft één beeld of één plaatje meer impact dan tien bladzijden geschreven tekst en dit zal in de toekomst alleen maar meer het geval zijn. (zie Training Communicatief Tekenen). De deelnemers gaan zij ook zelf aan de slag en worden uitgedaagd om abstracte gedachten om te zetten in concrete, aansprekende beelden.
  • Opbouw van een sessie en groepsdynamica Men leert hoe je een sessie opbouwt en we besteden expliciet aandacht aan verschillende situaties die je kan tegenkomen als je brainstormsessies begeleidt, zoals wat doe je met weerstand in een groep, hoe kan je de energie hoog houden, hoe ga je om met kritiek, groepsdynamica, groepsprocessen, presentatie en persoonlijke uitstraling.
  • Procesinnovatie In dit blok staat het innoveren van processen centraal. Het innovatieve proces wordt diepgaand onderzocht en waar nodig bijgesteld of aangevuld met andere procestechnieken.
  • Oefenen met praktijksituaties en wanneer gebruiken welk tool We besteden één blok geheel aan de vraag wanneer je welk tool inzet en waarom. We bespreken vraagstellingen die we in de praktijk bij onze klanten tegen zijn gekomen en we bespreken de vraag welke tools wel en welke niet geschikt zijn voor de betreffende vraagstelling.
  • Change management Waarom veranderen en wat is de meerwaarde van het veranderproces.

Deze Trainersopleiding Creatief en Innovatief Denken kenmerkt zich door:

  • Praktisch en toepasbaar, maar vooral resultaatgericht.
  • Methodieken en tools (inclusief handleiding) waarmee je de volgende dag direct aan de slag kunt
  • Uitstekende catering is inclusief.
  • Professionele begeleiding/coaching (ook na de training).
  • Resultaten waar zowel deelnemers als bedrijf/organisatie/instelling blij van worden.

Doelgroep en toelating:

  • Voor iedereen die met veranderingen te maken heeft en van wie vernieuwende initiatieven worden verwacht en anderen moeten motiveren en inspireren en begeleiden bij het bewandelen van nieuwe creatieve en innovatieve wegen.
  • Voor toelating is een opleidingsniveau van minimaal MBO+ gewenst. Deelname vooraf aan de Basiscursus Creatief Denken is aan te bevelen.

Data, tijden en locatie van de opleiding

  • De opleiding omvat 6 dagen (12 dagdelen).
  • Minimaal 4 en maximaal 8 deelnemers.
  • De locatie wordt in overleg met deelnemers bepaald.
  • Informeer naar de mogelijkheden

Kosten:

De vermelde prijs is de cursusprijs per deelnemer inclusief (digitaal) cursusmateriaal, maar exclusief B.T.W..

idee!anders: katalysator van creatieve en innovatieve processen!